Meningslösa tankar kring det viktigaste som finns

Jag har ett problem med min systers DVD-spelare. Den är sjukt flashig, ny och verkar väldigt spännande, men egentligen är den skitsämst och fungerar aldrig när man vill.

Jag har kanske haft fem olika DVD-spelare på olika sätt, och de har alla nått sina bästföre datum, gjort mig besviken och låtit mig genomlida allt det där strulet med att lära sig hur den nya spelaren fungerar. Oftast tar det bara några dagar och sedan har man glömt bort hur jobbigt det var att göra sig av med den gamla och hur fantastiskt lätt och underbar den nya är. Allt är bäst tills filmen helt plötsligt hänger sig mitt i när det är som mest spännande, eller så blir den långsam, seg och till slut orkar man bara inte med att ödsla sin tid på en usel DVD-spelare. Film vill man ju njuta av med en gång när man bestämt sig för att se den. Hade man orkat lägga ner mycket tid och väntan kan man lika gärna läsa en bok.
Frustrationen blir enorm, DVD:n får åka till tippen och efter några dagars filmtörstande klappas ivriga händer likt kastanjetter när en ny (oftast säsongstrendig) spelare hittat in i TV-skåpet, med ett löfte om att aldrig svika dig långa regninga höstkvällar när det enda som visas på tv är Paradise Hotel och matlagningsprogrammet med den tjocka barska kvinnan från Danmark.

Nu sitter jag här i den tomma lägenheten. Det regnar, det är mörkt, det är höst och på tv visas australiensiska Cops. Fungerar DVD:n? Nej, klart som fan att den vägrar fungera! Ibland om man har tur sätter den på filmen precis när man ber om det, men oftast får man kämpa i en halvtimme innan man ens får igång den. Stäng av, sätt på, stäng av, sätt på, stäng av strömmen, dra ur kablarna, sätt i kablarna, sätt på, stäng av, sätt på, vänta... ett litet surr...nej det funkar fortfarande inte. Det är så irriterande att jag vill klösa ögonen ur skallen! Efter ett tag lättar trycket och jag ger upp.

Vill ni veta vad som är så fantastiskt med den här DVD:n? När man helt och hållet har gett upp så ger den ifrån sig ett litet "blipp" och filmen snurrar igång som om den senaste timmens maktkamp aldrig ens ägt rum.

Det förbryllar mig.


Jag har aldrig förstått mig på teknik och lär väl aldrig göra det. Antar att det bara är att vänta och se när den här blir helt slut. Än så länge ser jag mest hela struligheten som en utmaning och en prövning av mitt tålamod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0