Tuesday, Dienstag, Tisdag

Idag har jag lekt elev på SOAS (school of oriental and african studies). Först krubbade jag gratis Hare Krishna-mat utanför skolan (för så gör man), sedan gick jag på en föreläsning om political philosophy (för så gör man) och efter det läste jag en bok om "the rise and fall of global empires" i det väldigt multikulturella elevrummet (för så gör man). Efter en lagom paus med världens största kaffe och trevligt sällskap fortsatte jag min dag som tuff SOAS-elev med att vara med på ett disskussionsmöte med "SOAS Women's Society". Det innebar att vi drack öl och pratade väldigt mycket om feminism. Det kanske inte låter så spännande men det var det roligaste jag gjort på länge. Diskussionen var het och extremt underhållande, och bäst av allt var den fantastiska feministen Josh som var helt och hållet med på planen om att kvinnor ska gå i strejk för att få statligt bidrag till "sanitära artiklar" och värktabletter.

Strejken skulle innebära att alla kvinnor (vi syftade då på alla kvinnor i London, men planen går att applicera i vilken stad som helst) under en månads tid ska vägra använda sanitetsartiklar och värktabletter, men ändå fortsätta sina liv som vanligt. Det vill säga åka buss, gå till jobbet/skolan, handla mat, gå på fest...Tänk vilken underbar anarki som skulle bryta ut! Regeringen skulle få spader och de 50 000 kronor vi räknade ut att genomsnittskvinnan lägger ut på värktabletter och sanitetsartiklar under sin fertila livstid kan användas till något helt annat.

Jag måste erkänna att trots att jag diskuterade det här högt och detaljrikt i SOAS cafeteria så är jag inte bekväm med att skriva det här på bloggen. Jag vet inte varför men det förbjudna M-ordet gör mig pinsamt obekväm, en sida av mig själv som provocerar min inre genusvetare till max och får mig vilja ägna resten av mitt liv till genusvetenskap.

Felicia sover borta ikväll och jag ligger i sängen och tänker på vad jag ska göra för att ändra världen på mitt sätt. Än så länge snickrar jag på drömlika revolutionsplaner och redigerar lite bilder.
Imorgon ska jag, i kontrast till dagens aktiviteter, bidra till kapitalismen, massproduktionen och miljöförstöringen genom att shoppa loss. Jag är ju trots allt i London.

Cheerio MTF'ers!












Tjejen med baskern är vännen Megan, hon är toppen. Artikeln "Women of Congo" har Felicia skrivit och den publicerades nyss i skolans tidning... jag är sjukt stolt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0