GIIIIIIIIIIIIIIIRLS!

Yo rollers!

Som lite tidig födelsedagspresent fick jag ett frisörbesök av mamma. Nu är jag tillbaka från salongen och jag är jättefin i håret.

Det är alltid så härligt att gå till frisören och bli ompysslad, läsa tidningar, njuta av massage etc, men idag gjorde jag det fatala misstaget att läsa Cosmopolitan. Jag kommer ihåg när jag var 14 (eller nåt sånt) och läste Cosmo hela tiden, eftersom det var EN SÅ HIMLA BRA TIDNING. Nu när jag läste den blev jag bara illa berörd och arg.
Det är som att "läsa" en 300-sidors guide till hur man bäst försätter sig i förlegade könsideal där allt handlar om mannen. Ingenting med tidningen är hälsosamt. Inte ens fitnessreportagen, för där tränar man inte för att komma i form och få bra självkänsla, utan man tränar för att komma i form så att man kan få en kille.  

Jag ska inte sticka under stol med att pinsamt stor del av min tankeverksamhet går åt till att tänka på kärlek, karlar och hnanihnani, och egentligen är det inget fel med det, men sättet som Cosmo vinklar sina reportage sätter oss tjejer i en offerposition istället för att stötta oss. Samma typ av offerposition de flesta säger att killtidningar försätter tjejer i.

Jag har inte sådär jättemycket gott att säga om tidningen Slitz, men om man jämför deras sätt att kommunicera med sina läsare så har de något som Cosmo saknar. Läser man Slitz går det inte att missa att killarna är herrarna på täppan, de vet de själva, de vet att vi vet det (även fast det mörkas) och de gör allt för att försäkra sina läsare om att de är lika AWESOME som G.I Joe. Allt som krävs för att vara din egna hålas Hugh Hefner är en penis, för så länge det finns gott om tjejer med dåligt självförtroende kan även en snuskig mupp få ligga med fräschingen på omslaget.

Den attityden saknas helt och hållet i tjejtidningar som Cosmo. Det är ju kvinnor som skriver för kvinnor (och tjejer), det känns liksom logiskt att vi skulle vilja höja oss själva till skyarna, lära unga tjejer hur man blir en riktig pungkrossare och att även fast det suger att vara ensam- så klarar vi oss utan karlarna!

Jag är inte bitter eller manshatande, jag förkastar heller inte alla tjejtidningar (God knows hur många timmar jag spenderar om året åt att modeporra med olika töntiga/fantastiska blaskor), jag är bara upprörd. Enligt mig slår tidningar som Cosmopolitan undan benen för feministisk framåtanda. Hur ska kvinnor någonsin få delad makt med män om vår nöjeslektyr proppar i oss idéer om att livet enbart kretsar runt hur vi ska framställa oss själva för män?

Det är faktiskt fel.


Visst blev jag fin i håret? Jag är blond, för alla vet att det är det killar vill ha.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har så himla rätt! Läste också en cosmopolitan för några månader sen och reagerade precis likadant! En tidning skriven helt för att passa in tjejer i en jävligt deppig och klyschig roll där man bara får sitt existensberättigande som människa utifrån hur män ser på en. Väl rutet!

2011-02-02 @ 20:54:49
Postat av: G

Heja älskling - du har rätt förstås.



PS. jag har också blitt klippt i dag av HCW - fett värt.

2011-02-02 @ 23:03:17
URL: http://sunchicken.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0