Svårt/jobbigt/tråkigt?

Ibland frågar människor mig "är det inte svår/jobbigt/tråkigt att vara vegetarian?". Svårt/jobbigt/tråkigt? Jag tänker ju inte ens på att jag är vegetarian förutom när jag är på restaurang och de inte har några vegetariska alternativ, eller när någon ställer just en sån fråga.

Jag är dessutom inte 100% vegetarian, jag är ju pescetarian egentligen. Äter fisk ungefär 1-2 gånger i månaden, men då ser jag till att det är från vettiga ställen och att de fiskats på ett sätt som inte förstör havsbottenfloran (leta efter MSC och ASC stämplar). Att hitta rätt och välja rätt varor är väl något som kan klassas som svårt/jobbigt, men faktiskt så tar det ungefär två sekunder att kika på ett paket i kyl/frysdisken för att veta var de kommer ifrån. För er i Sverige är den här tabellen väldigt bra som stöd när man väljer fisk http://www.wwf.se/source.php?id=1540773

Med den här svårt/jobbigt/tråkigt-frågan är det många som undrar om det är svårt att låta bli att äta kött. "Frestas du inte av en riktigt fin bit kött?". Alltså...nej? Jag slutade äta kött för att jag var övertygad om att det är dåligt för miljön, dåligt för djuren och att det hade en dålig effekt på mitt mentala välmående. För mig är det lätt att inte äta kött, jag vill ju inte.

När man inte ätit kött på flera år så luktar det inte gott. En "fin bit" luktar mest döda tofflor och ser inte alls särskilt gott ut. Det enda sortens kött jag uppskattar är när min pappa skjuter en älg och kan äta gott kött en hel vinter från en glad älg som levt på blad och bär i en sjukt skön skog hela livet. Då kan jag tänka "vilken fin bit kött", fast jag vill ju ändå inte äta den, för det luktar inte gott. DET LUKTAR JU DÖTT!

Svaret på om det är tråkigt att vara vegetarian är också ett stort fett NEJ. Jag kan köpa en miljon olika grönsaker och kombinera dem i oändliga variationer medans personen som ställer frågan äter en bit kött med en potatis och lite tomat/gurka/salladsblad. Är det inte SÅ TRÅKIGT att äta kött? Igår kväll lagade jag till exempel en vegetarisk boeuf bourguignon, med rödbetor istället för biff och gula morrötter, två sorters lök, blomkål, gula ärtor, linser, savoykål, spenat, timjan, chili, vitlök och en halv flaska rödvin. Allt ekologiskt, allt svinbilligt, proteinrikt och sjukt jävla störgott. ÄR DET INTE TRÅKIGT ATT ÄTA KÖTT?

Jag ville bara säga att jag älskar att äta vegetariskt, för det är så lätt/ojobbigt/kul. 

Hjälp världen bli lite bättre och ät mindre kött. Det gör skillnad!

Den här hemsidan visar hur mycket vatten det krävs för att producera olika sorters mat. Tänk att det krävs 15 400 liter för att få fram 1 kilo kött, men bara 2145 för att få 1 kilo soyabönor. Överlag konsumerar en köttätare 5000 liter av "osynligt vatten" om dagen medan en vegetarisk kost ligger på 2500 om dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0