Vad lyssnar man på i rymden?

Jag bestämde mig för att det var på tiden att jag delade med mig av lite nya soundcloudfavoriter som jag upptäckt de seanste veckorna.

Jag har tänkt mycket på rymden. Rymden är drömsk, förbannat vacker men väldigt melankolisk. Helt full och tom på samma gång, lite som jag har känt mig den senaste tiden. Rymden fick därför bli temat för låtarna som jag samlade till den här spellistan. De är soundtracket till min resa ut i rymden.


Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag hatar eller älskar Mishaped Pearls. De är liksom lite som den där killen som kommer fram till en på krogen och är jävligt irriterande men efter ett par öl visar sig vara ganska charmig, bra på att dansa och det slutar med att man hånglar med honom (och morgonen efter undrar man varför). I väntan på att jag fäller min slutgiltiga dom får de inleda den här rymdlistan för jag tycker att den representerar hur jag skulle känna om jag precis satt mig i en rymdraket (eller hånglat med den jobbiga killen), vilket är; var det här verkligen en bra idé?


Jane Fraser gick året under mig på ICMP. Hon har skrivit och producerat låtar inom otaliga genrer och kan liksom inte riktigt bestämma sig för vad hon vill göra. Mon Cheri summerar hennes spretighet på det bästa sättet. Det är lite avant garde, elektro men med touch av symfoni, 80-tal och gospel. Resultatet är sjukt jävla rymdigt och helt underbart!


Dan Lyth påminner mig mycket om King Creosote (en av mina favoritartister) och han bjuder på vackra soniska landskap med hjälp av sin skickliga blandning av programmerade ljud och traditionella instrument. Jag läste på lite om den här plattan och förutsatt att internet inte bjuder på ofakta (när har internet någonsin ljugit för oss?) så spelades alla liveinstrument och röstspår in utomhus (!?!). Bara en sån sak gör ju att man inte kan låta bli att vara lite intresserad. 


Blir helt fast i den här låten, den är som att titta på Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, väldigt fin men också obehaglig. 


Jag tänker mig att när man hoppar ut ur rymdraketen (i sin rymddräkt of course) och skuttar ut på månen så står The Hics redan där och spelar Lines. Det är skojigt men med en touch av fara och melankoli. PRECIS SOM RYMDEN.


Får inte nog av den här låten! Den är så knäpp och fin på samma gång, precis som Lisa Knapp. Älskar de vibrerande ljudeffekterna som låter som pruttar. Tänker mig att det är så en Dalek skulle låta om den var snäll ( Dalek = bad guys i Dr Who ).


The Moss av Cosmo Sheldrake är lite obehaglig men också spännande och bjuder på riktigt gung. Den är vad som spelas när man är ute på upptäcksfärd på en ny planet och har väldigt kul men också behöver springa iväg från rymdemonster eller månstormar. 


Okej jag måste erkänna att den här låten mest hamnade med på listan för jag ÄLSKAR det här albumet. Den är från Gruff Rhys senaste skiva och jag är helt kär. Lite retro, lite Kings of Convenience, lite spexigt och väldigt najs. Sen har ju American Interior något lätt rymdigt över sig. Är det kanske ekoeffekten på rösten i verserna? Är det de drömmiga stämmorna? Jag vet inte riktigt, men den får följa med ut i rymden i alla fall. 


Museum Of Bellas Artes får avsluta den här rymdelistan. Ville egentligen bara dela första spåret "Fantasia" men det gick inte så det fick bli hela albumet istället (ingenting att klaga på förstås, särskilt när alla låtarna är väldigt rymdiga). Den här låten är lite som en blandning av thriller-techno, soundtracket till Never Ending Story och en skvätt Kate Bush. Det får bli den mystiska avrundningen på mitt rymdäventyr. 

Tipsa gärna om era bästa rymdlåtar! Man kan ju aldrig få för mycket av rymdmusik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0