10

Ute på landet är det tradition att samla släkten för kräftskiva den sista lördagen i augusti. Det är helgen när det luktar ljung överallt och helgen när de första riktiga höstvindarna börjar smyga sig in. Visst var det sommarvarmt igår, men vinden känns, låter och luktar på ett helt annat sätt än den gjort innan och även fast det fortfarande är grönt lovar världen på något sätt att hösten kommer när som helst nu. Den lurar precis bakom hörnet.

Jag sitter på altanen och ser ut över fjärden med ögon som är trötta men glada. Tio dagar kvar innan jag flyttar och jag försöker supa in varenda liten detalj av utsikten, huset och tapeterna, ja allt egentligen! Jag vill komma ihåg precis hur allt känns så att när hemlängtan krampar till i magen kan jag noggrant minnas min favoritplats på hela jorden och tycka att det känns som att jag nyss var där. 

Snart åker vi hem till stan igen och jag lovar att jag inte ens kommer hinna blinka innan nedräkningen är nere på 1.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0