11 Frågor

Förra veckan blev jag utmanad av Vildblommor att svara på 11 frågor om livet. Här har ni svaren:

1. Vad drömde du om att bli när du var liten?
Poet, brandman, hogwartselev.


2. Vilken är den bästa bok du någonsin läst?

Varats olidliga lätthet


3. I vilket land skulle du välja att bo i resten av dit liv (inte Sverige då)?

Svårt! Jag älskar London och England men det skulle vara kul att prova på något nytt. Kanske bo i Kanada eller på en båt i Västindien, eller varför inte i en jättestor trädkoja i en regnskog, eller på ett naturreservat i Sydafrika.


4. Vilket djur skulle du helst vilja vara?

Lätt en drake, havssköldpadda eller vildhäst.


5. Vem är din största inspiration?
Det finns väldigt många personer som inspirerar mig och på olika sätt, även fast jag överlag känner att jag blir mer inspirerad av platser än människor. Men om jag måste välja en person skulle det vara Joni Mitchell. Hennes texter slutar aldrig beröra mig och jag tycker det är helt otroligt hur hennes musik spinner genom hela mitt känsloregister. Hennes musik är en måttstock i genialitet och den påminner mig att vara sann mot mig själv i mitt skapande.


6. Vad gör du för att göra världen till en bättre plats?
Jag försöker leva så miljövänligt som möjligt. Köper helst begagnade kläder (roligaste sortens återvinning), handlar ekologiskt, äter inte kött, äter bara fisk och skaldjur (ALDRIG JÄTTERÄKOR) som är "responisbly sourced" och jag har slutat köpa fisk där fiskandet förstör havsbottenfloran. Jag försöker vara den sortens "vegeterian" (pesciterian) som får andra människor att tänka om och ser över sina egna köttvanor.
Jag försöker också vara snäll och le mycket mot främlingar.
I mitt huvud är det ett litet steg mot en bättre värld.


7. Vilken är den vackraste film du någonsin sett?
Mina absoluta favoritfilmer är Eternal Sunshine of The Spotless Mind, Big Fish, Det Levande Slottet och Everything is Illuminated (även fast boken är mycket bättre). De är alla sanslöst vackra och är lika fantastiska varje gång. Annars är jag en sucker för Hero, The Secret Garden och A Little Princess. De är verkligen så där så man tappar andan för att de är så fina.



8. Vilket är ditt favoritcitat?
"I remember that time you told me "love is touching souls", surely you've touched mine, because part of you pours out of me in these lines from time to time" - Joni Mitchell, A Case of You.

9. Tror du på kärlek vid första ögonkastet?
Alltid.



10. Vilken årstid tycker du om allra mest?
Hösten. Sista helgen i augusti har vi alltid kräftskiva ute på landet och då kan man alltid känna hur vinden vänder och hur det helt plötsligt luktar annorlunda. Som om sommaren säger hej då med en lätt vindpust. Oktoberlöv som färgar gatorna brandgula, regniga kvällar med goda böcker och dagarna när det är precis lagom att ha på sig halsduk och mössa.


11. Skulle du vilja leva om ditt liv och göra saker annorlunda om du kunde?
Det finns mycket jag ångrar och önskar att jag kunde göra om, men jag vet att många av mina snedsteg har lett till att jag är där jag är nu. Hade jag inte blivit dumpad sommaren efter studenten hade jag inte flytt till England för att jobba som aupair. Det bästa jobbet jag någonsin haft som gav mig en helt ny bonusfamilj, ett turnéliv, en resa till Kanada och tjugo lager skinn på näsan.
Hade jag bitit ihop på universitetet och fortsatt på kulturvetarlinjen hade jag aldrig sökt in till ICMP och vågat satsa på musiken. Då hade jag varit i Stockholm nu, med en halv kandidatexamen i något jag egentligen inte vill göra och en påse full av krossade drömmar.


Jag utmanar:
Jacquelin Serena Frida Horney CaryW 118 61 Sthlm Grodprins Olga
Jess Karlsson Onekligen Lollzor DAHLÉN Almost Pretty My Vestlund
1. Om du var tvungen att byta ut någon i din familj mot en kändis vem skulle du då välja? Typ Rolf Lassgård som pappa, Lindsay Lohan som syster eller Betty White som mormor.
2. Vem regisserar filmen om ditt liv?
3. Om du var en bok, vilken skulle du då vara?
4. Du får bara äta en maträtt resten av livet, vad väljer du?
5. Hur ser ditt drömhem ut?
6. Om du fick bli vad som helst (miljonär, hund, poet, trollkarl) vad skulle du bli?
7. Vilka är dina fem peppigaste låtar?
8. Vad skulle du göra om du fick en påse pengar (typ 100 000)?
9. Du får tre biljetter till min nya tidsmaskin, vart åker du?
10. Vilken TV-serie skulle du helst leva i och vilken karaktär är du?
11. Hur ska vi göra världen till en bättre plats?

Kommentarer
Postat av: Frida

Woho va kul! Svarar snart! Hallå är du med på pottermore.com?

2012-06-12 @ 15:05:15
URL: http://1337eller.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0