Ang det där med att skriva låtar

Att skriva låtar är ju väldigt väldigt roligt. Att plugga låtskriveri är om möjligen ännu roligare för det innebär ju att jag får skriva låtar dagarna i ända och kalla det skola. Skriva låtar är stundom ganska knepigt, mest för att det är svårt att skriva tre-fyra hitlåtar i veckan och det är kämpigt för självförtroendet när man måste producera så mycket bajslåtar för att få fram några guldkorn, men det allra svåraste med att skriva låtar är att skriva om. Det är ju så vi jobbar på skolan. Man får en brief, skriver en låt på alldeles för kort tid, spelar upp den för gruppen, får feedback och sen är det dags att skriva om låten för att göra den så bra som möjligt.
Det är svinsvårt för att man måste gå tiillbaka till något som skapats i ett speciellt ögonblick och försöka återskapa känslan man hade då för att få fram rätt ord. På ett lite mindre flummigt plan är det också svårt för att när hjärnan väl bestämt sig för att vissa ord ska vara på vissa ställen är det väldigt svårt att ändra, även fast man vet att det inte är det bästa ordet.

Exempel:
Jag skriver en låt som heter "Hey dude" och min klass säger...alltså..."hey dude.. det är väl inte en så där ashet titel?"...och jag säger nåt i stil med "nej men asså jag vet men jag visste inte vad som var bäst så jag ba körde". Klassen säger "varför sjunger du inte Hey Jude istället?". "Oj vilken bra idé" tänker jag, men sen när jag försöker sjunga låten tänker skallen "hey dude" hela tiden. Varför vet jag inte, men det suger eftersom jag betygssätts på hur väl omarbetad låtarna är efter all kritik.

Den senaste timmen har jag spenderat på att skriva om en rad. Den är fortfarande inte klar.

Songwriting is hard dude.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0