På upptäcksfärd i nordöstra London

Igår blev jag bjuden på äventyr i zon 3. Danny tyckte det var dags att jag fick åka på upptäcksfärd i Walthamstow. Jag var väldigt skeptisk med tanke på att det mesta jag hört om Walthamstow involverar knivslagsmål och... ja typ det, men jag vägrade att vara feg, drog på min tuffaste förortsattityd, knäppte vinterjackan (hello liksom what's up with the mother fucking vinterkyla som helt plötsligt gett London en fet bitchslap?!?!?) och lämnade trygga zon 1.
 
Vi började kvällen med att laga middag hemma hos Danny och efter en supersmaskig squashpasta hade Walthamstow redan klättrat upp från minus femtusen till ungefär plus tre.
 
Vi gick sedan till The Village som inte alls är en by eller en film av M. Night Shamaykaksakjdskha, utan en gata i Walthamstow där tydligen alla trendiga förortsbor hänger. Vi gick till the Nag's Head där vi drack Leffe i ett mörkt hörn och pratade om hur trist det är att dö (OBS! På ett väldigt odeppigt sätt).
 
Vi satt vid minnesväggen av kvarterskatten som hade dött förra året. Den var tydligen något utav en legend och hade till och med ett litet ale-bryggeri uppkallat efter sig. Jag tycker förstås det är heltoppen när man tar djur på allvar. Bilden från kattbegravningen var min favorit.
 
Efter sista beställningen gick vi vidare till the Ye Olde Rose and Crown. Där inne var det som att komma "hem" till Nantwich i Cheshire. En typisk pub för typiska working class heroes med högt i tak och hög tandlöshet. Jag trivdes som fisken i vattnet och blev fnitterfnissigt full.
 
Morgonen var grå, kall och regnig men mitt på torget vid Walthamstow Central hade de smällt upp ett litet nöjesfält. Jag vet att det inte syns så bra på bilden men det såg väldigt skojigt ut. 
 
'
Alléerna var fortfarande pimpade med OS-vimplar och gjorde höstlöven ännu festligare.
Vi åt lunch på ett marrockanskt café och jag fick se en del av vad som tydligen är Europas längsta marknad.
 
Europas längsta marknad hade ett asfett grönsaksutbud och jag gick bananas. En av mina favoritgrejer med England är att på marknader säljs nästan alltid grönsaker och frukt i stora plastskålar och man får hela innehållet för ett pund. "Pound-a-bowl" ropar frukthandlarna högt och argt, men glatt på samma gång (mkt mkt förvirrande). Eftersom vi var där vid stängningsdags fick jag zucchinin och morrötterna för halva priset och hela stillebenet fick följa med hem för endast tre pund.
 
Efter en noggran utvärdering ger jag Walthamstow 4/5. På ett sätt känns det som att man inte riktigt är i London när man är där borta, men samtidigt är det nog det jag gillar mest. Det är väldigt ocoolt, lugnt men lite farligt och det passar mig väldigt bra.
 
Dessutom måste man gilla ställen som erbjuder billig belgisk öl och världens gulligaste kille.

Kommentarer
Postat av: Mammi

Mys pys !

2012-10-28 @ 07:03:56
Postat av: Frida

Åh det låter supermysigt!!

2012-10-28 @ 16:36:48
Postat av: Graffas

BRA SKÄGG

2012-10-28 @ 17:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0