Ang. en gammal grej som redan tjatats om tusen gånger

Såg att de här "könsneutrala" leksakskatalogerna har hamnat uppe på både könskämpe- och h8ters-tapeten igen. Hittade länk till Kissies blogg där hon säger att det är extremt, påtvingat och att det attackerar barnens val av leksaker. 

God medborgare, som jag är, tänkte jag skriva en kort kommentar i stil med "bra att du tar upp laddade frågor, respekterar din diss men håller inte med pga...." som en halvt oskön prettoperson i cyberspace, men när jag väl började kunde jag inte sluta så det fick bli ett blogginlägg istället för en fjuttig kommentar. Här har vi bilden som ni alla säkert redan sett:

Vi kan väl börja med att slänga ur oss det självklara; det är viktigt att våga utmana stereotyper och vara lekfull med den här typen av uttryck. Vi kan också konstatera att det är bäst att göra så utan att tvinga på ett annat ideal.

Barnet i spindelmannendräkt som leker med barnvagnen är ett perfekt exempel på hur det fungerar riktigt bra. För det första för att det visar en blandning av vad som är typiskt killaktigt, respektive tjejigt, och det är faktiskt en sannare bild av hur barn egentligen leker. Oftast vill barn leka med lite allt möjligt och helst allt på samma gång. Stoppa en dinosaurie i barnvagnen samtidigt som man är superhjälte och leker mamma/pappa/sjöjungfru/Harry Potter.

För det andra så ser man ju faktiskt inte om det är en kille eller tjej som kör den här vagnen. Det är ett barn i en spindelmannendräkt, men vi (alltså förlåt jag borde kanske dumpa det här kollektiva "vi"et, jag utgår ju mest från mig själv) antar att det är en kille för det är en typisk killgrej.

De här bilderna kanske är "för mycket" för vissa eftersom de är motsatt från vad de flesta är vana vid, och jag håller med om att det borde snarare vara neutralt (alla leker med allt) än helt tvärtom, för då blir det också en konstruerad roll som barnen ska passa in i.

Reklamen för barn, och framför allt för de vuxna som köper leksakerna, borde vara mer som en blandad buffé med massa gott som inte är helt indelat i typiska kategorier (typ alla "tjejgrejer" tio sidor i rad på rosa bakgrund med fjärilar och hjärtan i kanterna, eller killgrejer på mörka färger). På så sätt är det kanske lättare för föräldrarna att inte anta vad som är bäst att ge till sin son/dotter, utan snarare på vad som är den mest stimulerande och skojigaste presenten och barn i sin tur kanske inte känner sig lika rädda för att leka med vissa leksaker för att det är "killgrej" eller "tjejgrej" (minns hur jag samlade på Spice Girls-bilder liksom för att kompensera för att jag älskade hockeybilder, dvs inte så himla girl power-aktigt av mig).

Så ja... det här tjatet tänkte jag att vi kan avsluta med att lista mina favoriter som barn, bara för att liksom visa bredden på vad jag tyckte var skitkul att leka med när jag var liten.

Barbies
Hockeybilder
GoGos
Poggs
Minisynth (ni vet en sån med fräcka trumljud)
Duplo
Playmobil
Planetarium
Polly Pocket


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0