Ang. Fitnesslivet

Nu har det nästan gått två månader sen jag sist skrev om fitnesslivet så nu är det läge att dra en kort uppdatering.

Om ni minns så var mitt senaste mål att hålla min nya vikt och liksom experimentera lite med hur jag ska balansera kosten och träningen för att inte gå upp i vikt även om jag tränar mindre och inte är lika strikt med vad jag äter.

Än så länge har det gått bra, jag även utan att riktigt försöka gått ner två kilo. Trots semesterfestande, en massa bröd, glass och öl. Ibland har jag tränat lite mer, ibland har jag tränat lite mindre. Som mål har jag haft att komma iväg till gymmet åtminstone 3 gånger i veckan (förut var det minst 4 gånger i veckan). Ibland har jag bara varit där tre gånger, ibland 6 gånger. Allt styrs av mitt humör, min lust och hur mycket tid jag har.

 
Jag äter vad jag vill när jag vill fast jag har fortfarande koll på portionsstorlekar och tänker på att inte äta massa onyttiga saker varje dag. Jag äter det istället när jag verkligen vill ha det eller tillfälle bjuds, har inte helt plötsligt bytt ut alla mål mot pizza och köper chips varje gång jag är i affären. Det är inte så mycket för att jag är rädd att gå upp i vikt, mer för att jag vet att om jag köper en chokladkaka så kommer jag vilja äta hela (noll självkontroll när det kommer till godis) och det kommer även göra mig sugen på mer socker och onyttiga saker (det är så våra dumma hjärnor fungerar).

Något som varit jobbigt de senaste två veckorna är att det nästan varit för varmt för att röra på sig över huvud taget. Det har varit dödshett i gymmet och bara tanken på att springa 5 km i den hettan får mig att svimma. Men det har känts viktigt att jag fortfarande håller mig aktiv så istället har jag börjat simma mer igen och på de allra hetaste dagarna gör jag ett kort gympass hemma till youtubevideor.



Den här videon tycker jag är toppen. Det står att det är för nybörjare men eftersom jag är så sjukt svag i magen och axlarna (något jag upptäckte när jag började på yoga) är den fortfarande utmanande för mig. Just den här videon är extra bra för det är lätt att hänga med i övningarna och den är lite pulshöjande så man får lite konditionsträning även fast det är styrketräning.

Överlag måste jag säga att jag ger de här två månaderna 10 av 10 poäng. Det har varit jättenyttigt för mig att ta avstånd från måljagandet ett tag för att liksom landa lite och känna efter hur min kropp mår och få lite perspektiv på hur mycket jag faktiskt förändrats även om det inte känns så ibland. Nu har jag liksom insett att:

1. Det är inte omöjligt för mig att gå ner i vikt (något jag känt hela mitt liv)
2. Jag kan hålla vikten som vilken vanlig person som helst!

 
Nu kan jag omvärdera mina mål och på något sätt bestämma mig för vad det "ultimata målet" är även fast jag vet att det kan ta flera år att nå dit. I mitten av augusti kommer jag börja färden mot ett nytt mål som skall nås i januari. Det är inte ett lika stort mål som jag hade i vintras, men jag ska behandla det lika seriöst och bygga upp det på samma sätt med två delmål och även mål som inte är relaterade till vikt (som förut när jag skulle springa 5km under 25 minuter osv).

Så ja...kort och gott; heja hälsolivet! Det här har bara inneburit positiv förändring i mitt liv och jag ser fram emot att bli starkare och må ännu bättre.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Imponerande du är så duktig !

2014-07-27 @ 18:25:37
Postat av: Anonym

Imponerande du är så duktig !

2014-07-27 @ 18:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0