Uppdatering från fitnesslivet

Tänkte att jag skulle dela med mig av det senaste från mitt nya fitnessliv.
Igår var det nästan exakt två månader sedan jag började med min kost- och träningsplan. Från och med 8:e januari till första veckan av februari var jag på gymmet 5 gånger i veckan (tränade 30/35 minuter varje gång) och åt under 1500 kalorier om dagen, efter att ha nått mitt första delmål på 5kg nedgång minskades mitt intag till 1354 om kalorier om dagen för att jag skulle fortsätta få samma resultat (det här är alltså min iPhone-app som räknat ut det). Andra veckan i februari fick jag flunsan och kunde inte gå till gymmet på 1,5 vecka och jag har varit i Manchester i fyra dagar så jag har inte varit på gymmet lika mycket men det känns bra. Nu är jag liksom så van vid min nya kostrutin att jag inte behöver träna lika mycket för att fortfarande få resultat. 

Sen jag blev sjuk i februari tränar jag ungefär 3 gånger i veckan. Jag försöker att inte följa något schema helt slaviskt utan går när jag har tid och väljer träningsform efter vad jag känner att jag har lust med. Jag vill liksom inte att det ska börja kännas jobbigt och tråkigt att träna och undviker det bäst genom att göra det jag har lust med. Den senaste veckan har jag till exempel bara simmat och veckan innan sprang jag enbart på crosstrainern och någon dag körde jag bara styrketräning. Då känns det stimulerande och jag tröttnar inte. 

Angående kosten så är jag verkligen förvånad över hur lätt det har varit. Jag har liksom inte satt fasta regler för vad jag får och inte får äta. Jag har ätit pizza, semlor, druckit vin/öl, och mumsat på choklad. Skillnaden är att jag inte gör det hela tiden och jag är medveten om ungefär hur mycket jag förbränner och hur mycket jag jag äter så det blir en vettig balans. Jag skulle till exempel inte må så bra om jag åt pizza, drack en flaska vin och åt en påse chips samma måltid om jag redan ätit mycket kaloririk mat samma dag, men har man haft ett träningspass samma dag och inte överskrider intaget hela veckan så spelar det liksom ingen roll. Man går ju inte upp i vikt av att äta en pizza om resten av ens kost är on track.

Tror att mitt problem hela mitt liv har varit just att jag inte haft den här balansen och varit väldigt omedveten om hur min förbränning fungerar. Jag har liksom inte gett min kropp tid att förbränna det onyttiga jag ätit innan jag tankat på med mer av fel saker. Det är det tillsammans med att jag inte tränat regelbundet som lett till att jag alltid (sakta men säkert) gått upp i vikt och aldrig liksom stannat. Den långsamma viktuppgången gör ju också att det inte känns som ett lika stort problem för man blir liksom van vid sin kropp när den långsamt blir större. Sen om man är som jag och undviker vågar blir det ännu svårare att veta exakt hur mycket kroppen ändras.


MEN NU GÖMMER JAG MIG INTE LÄNGRE! Jag har varit tvungen att acceptera siffran som kommer med min kropp för att kunna bli glad av att den går att ändra, och alltså för första gången i mitt liv lyckas jag verkligen ordentligt med att gå ner i vikt! Två månader av en ny livsstil som inte ens varit särskilt svår att upprätthålla och jag har gått ner (trumvirvel) 10 KILO! BOOM! BOOM! BOOM! 
Jag har liksom aldrig gått ner mer än 5 kg förut och det har liksom alltid varit jobbigt, svårt och efter en kort tid har jag gått upp samma vikt igen. Det här är liksom inget projekt för att svinsnabbt rasa i vikt och sedan gå tillbaka till hur jag var förut och det är verkligen inte min avsikt att gå ner like mycket i vikt de kommande två månaderna (det vore sjukt och säkert dåligt för kroppen). Det här ska vara en långsam resa som är sund, känns lätt, kul och ger långvariga resultat.

Jag pepprar på med ett svinlångt inlägg nu för jag vill inte att det här ska bli någon slags hetsig träningsblogg/kaloriräknarsida för det ger fel intryck av vad jag håller på med och egentligen tycker jag det inte är så himla intressant. Jag vill bara dela med mig av något som jag är väldigt stolt över och berätta hur jag gjort det. Om ni vill ha något tips eller veta något särskilt så skriver jag gärna mer, men jag lovar att det här inte ska bli någon trist mellanmjölksblogg där jag lägger upp bilder på tre salladsblad och säger "MUMS". Haha, sån är inte jag, sån är inte min kost och sån är inte min blogg.

NU SKA JAG FIRA MED ATT GÅ UT I SOLEN OCH KANSKE ÄTA GLASS!
 

Kommentarer
Postat av: Paulina

Sjukt bra jobbat! En sak funderar jag på och det är hur du löser det här med att ha koll på kosten när du är tillsammans med någon som (så vitt jag vet) inte själv försöker hålla ett lägre kaloriintag? Jag kan vara rätt sträng mot mig själv när jag är ensam, men min kille slarvar extremt mycket med maten och eftersom han alltid är väldigt uppskattande och komplimanggivande samt slapp med kosten så faller jag oftast ner i samma beteende tillsammans med honom. Dessutom känns det inte så roligt att be honom äta linsgryta med ruccolasallad och ett glas vatten när han är sugen på typ tacos och vin. Kanske inget jätteproblem i ett i övrigt toppenbra förhållande, men alltid lite surt att sen ställa sig på vågen några dagar senare... Har du någon lösning på detta eller är det olika mat som gäller? För det känns ju inte heller så kul.

Svar: Hej Paulina!
Ja alltså jag har två fördelar, den ena är att jag och Danny inte bor ihop så vi äter inte alltid tillsammans. Den andra är att han faktiskt är väldigt hälsomedveten och han lagar mest ekologiska vegetariska rätter (och har alltid gjort det, alltså inget han börjat med sen jag ställde om min kostplan) och de är oftast väldigt nyttiga eftersom de till 90% består av olika sorters grönsaker och är väldigt snåla på fett och mejeriprodukter.

Men jag vet vad du menar, jag upplever det istället när det kommer till att äta med kompisar (typ när vi väljer lunchställe som jag skrev om förra veckan, de vill alltid äta pizza eller annan snabbmat) eller när man är hemma hos någon.

I din situation tror jag det bästa du kan göra är att hitta nyttiga rätter som din partner tycker är goda. Leta fram roliga recept och laga dem tillsammans så det blir något speciellt och kul att göra ihop och om han absolut bara vill äta tacos och dricka vin så gör en nyttigare variant. Byt ut köttfärsen mot quorn (proteinrikt, låg kalorihalt, gott och smakar typ som köttfärs), ät med hårda tacoskal istället för tortillias (eller ät själv mindre bröd och låt din kille äta hur mycket han vill förstås) och undvik tacosåser med massa socker, och ha mindre/magrare ost på din egen tallrik.

Tror också det är viktigt att prata öppet om det med sin partner och be om deras stöd. Det är som du säger lätt att falla ner i samma beteende om din partner uppmuntrar det. Så när han dricker vin är det viktigt att han hjälper dig se till att du bara dricker 1 glas och inte hänger med på hela flaskan bara för att han fortsätter hälla.

Sen ska det inte heller vara antisocialt att ha en sund måltidsplan. Se till att ha nyttiga snacks till fredagsmyset eller fördrinken så man kan vara med och äta tillsammans och inte bara tacka nej när någon dinglar med chipspåsen framför ögonen (eller suktas av alla andra som smoffar i sig snarr). Jag älskar till exempel kålchips som görs på curly kale (alltså grön krullig kål). Man rostar dem i ugnen med lite balsamvinäger, salt och cayennepeppar (om man vill ha det starkt) och blir alltså svingott, knaprigt och passar jättebra som filmsnacks eller drinktilltugg.
Gillar man sötsaker är det jättelätt och svingott att göra nyttig glass. Mixa bara frusen banan med frysta bär så får du en djävulskt god sorbetliknande glass som är jättesöt, har god konsistens och är väldigt nyttig. Det finns inte på världskartan att din kille inte kommer gilla det!

För visst är det kul att äta ihop? Att äta olika sorters mat samtidigt känns helt fel och kommer bara bli tråkigt för er båda. Det blir lite som att kolla på två olika filmer bredvid varandra i soffan.

Om du vill kan jag börja lägga upp fler receptförslag. Det kanske hjälper?

Lycka till!
MittHogwartsliv

2014-03-13 @ 00:10:57
Postat av: Anonym

Imponerande ska bli kul att fortsätta följa och få ta del av receptförslagen!

2014-03-14 @ 02:07:40
Postat av: Anonym

Imponerande ska bli kul att fortsätta följa och få ta del av receptförslagen!

2014-03-14 @ 02:07:41
Postat av: Paulina

Oj, hade helt missat att du svarat! Tack så jättemycket för ett så genomtänkt svar :) Lägg jättegärna upp receptförslag om du vill, väntar med spänning!

2014-03-29 @ 21:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0